Group 29

Шановні учні групи №29!

ОБОВ'ЯЗКОВО виконуємо завдання!
Фотографуємо їх та відправляємо в особисті Вайбера



ПІДРУЧНИК

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Family relationship

Lessons 17-18
Конфлікт поколінь. Батьки і діти
Дружня сім'я

1.  WRITING AND SPEAKING

 

Подумайте і скажіть, що ви любите робити разом із сім’єю, а що із друзями?

Чи зміниться все, коли вам буде, наприклад, 70 років?

 

Накресліть таблицю в зошит, в другій колонці напишіть слово «family» навпроти тих дій, які ви любите робити разом із сім’єю.

Навпроти тих дій, які ви любите робити разом із друзями, напишіть слово «friends».

 

В третій колонці треба зробити те саме, але звертаємо увагу на те, там вказано «коли мені буде 70 років»

 

Activity

Family or friends

(now)

Family or friends

(in my 70s)

To go shopping

To celebrate Birthdays

Go to the movies

Go on overseas vacations

Go to restaurants

To chat on the phone

To visit a doctor for a health check

To celebrate Christmas, Easter or similar religious events

To correspond on social network

 

 

 

     2. WritingСкладіть речення за таблицею.

Оберіть 5 виразів з першої колонки і складіть до них по 2 речення.

 

Зразок:

 

I prefer to go shopping with my friends now.

 

I would prefer to go shopping with my family in my 70s.

 

2. Дайте відповіді на питання усно. Оберіть 5 з них та дайте письмову відповідь



3. Про що ви найбільше сперечаєтесь з батьками? Випишіть декілька пунктів

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Friday, the 31st of March

Eating Out

Lesson 24
Відвідування кафе/ресторану. Меню



Переходимо за посиланням і виконуємо завдання:

https://www.liveworksheets.com/c?a=s&t=rr9di5q9u6&l=jq&i=ucfsc&r=pa&db=0


Пояснення:

1 завдання – вставити слова замість пропусків (їх потрібно перетягнути мишкою). Але спочатку перекладіть слова, які не знаєте

2 завдання – заповнити пропуски в діалозі. Вам допоможуть субтитри на відео

 

3 завдання – не виконуємо

 

4 завдання – вам потрібно сформувати меню. Перетягніть назви страв у відповідні колонки


Після виконання завдань натиніть "Finish", напишіть групу та прізвище, і "Send"


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Friday, the 24th of March

Eating Out

Lesson 23
Страви та інгредієнти

Сьогодні працюємо на картці за посиланням.

Картка 2:

fhttps://www.liveworksheets.com/c?a=s&s=English&t=rr9di5q9u6&sr=n&ms=uz&l=cp&i=nnzofs&r=ry&db=0&f=dzdduztu&cd=pss4no8t4x1lkhllgjepsi2ngnnxgzxxg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Friday, the 17th of March


Eating Out

Lesson 22
Заклади громадського харчування

1. Працюємо з підручником. Сторінка 100.

Розберіть значення слів

food

dish

meal

ЗЗапишіть їх в зошит і запам'ятайте


   2. Виконайте вправу 1, с.100 в зошиті


   3. Виконайте вправу 2 письмово, вивчіть слова з вправи


    4. Виконайте вправу 3.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Friday, the 10th of March


Family relationship

Lesson 21

Перевір свої знання


1. Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=1ZUWbIBOyL8


2. Прочитайте твердження. Чи вони є правдиві (True or False)

1.  All families have tricky moments.

2.  Work and money debt may cause argument.

3.  Good relationships don’t have any problems.

4.  Parents’ arguing may scare their children.

5.  Children sometimes feel like it’s their fault when their parents argue.

6.  Parental conflict can have positive effect on children’s behavior.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Friday, the 3rd of March

Family relationship

Lesson 20

Проектна робота "Три покоління"


Працюємо з підручником. Впр.4, с 90. 
Прочитайте  правила родини Белл. Напишіть за зразком правила вашої родини для трьох поколінь:
- правила вашої майбутньої родини,
- правила в родині ваших батьків,
- правила в родині ваших бабусь та дідусів

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Friday, the 24th of February


Family relationship

Lesson 19

Підтримка в родині

1. Прочитайте коментарі підлітків про їх батьків впр. 5, с. 84. Дайте відповіді на питання: 


- Are your parents always tactful?

- Is there anything that annoys you in your parents?


2. Вставте слова в текст впр. 1 на с.88


3. Впр. 4, с.90




----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tuesday, the 29th of November


Family relationship

Lessons 17-18
Конфлікт поколінь. Батьки і діти
Дружня сім'я

1.  WRITING AND SPEAKING

 

Подумайте і скажіть, що ви любите робити разом із сім’єю, а що із друзями?

Чи зміниться все, коли вам буде, наприклад, 70 років?

 

Накресліть таблицю в зошит, в другій колонці напишіть слово «family» навпроти тих дій, які ви любите робити разом із сім’єю.

Навпроти тих дій, які ви любите робити разом із друзями, напишіть слово «friends».

 

В третій колонці треба зробити те саме, але звертаємо увагу на те, там вказано «коли мені буде 70 років»

 

Activity

Family or friends

(now)

Family or friends

(in my 70s)

To go shopping

To celebrate Birthdays

Go to the movies

Go on overseas vacations

Go to restaurants

To chat on the phone

To visit a doctor for a health check

To celebrate Christmas, Easter or similar religious events

To correspond on social network

 

 

 

     2. WritingСкладіть речення за таблицею.

Оберіть 5 виразів з першої колонки і складіть до них по 2 речення.

 

Зразок:

 

I prefer to go shopping with my friends now.

 

I would prefer to go shopping with my family in my 70s.

 

2. Дайте відповіді на питання усно. Оберіть 5 з них та дайте письмову відповідь



3. Про що ви найбільше сперечаєтесь з батьками? Випишіть декілька пунктів

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

Monday, the 28th of November

Do you like sports?

Lessons 15-16
 Перевір свої знання

1. Виконайте завдання на картці:

1) Вставте в текст дієслова. (Виберіть один з 3 варіантів із таблиці праворуч)

2) Вставте слова в речення (з тексту)

3) Напишіть назви предметів (всі слова також знайдете в тексті)

Картка:


Сім'я. Сімейні відносини 


Reading. Family Conflict

 1. Прочитайте статтю з газети впр.2 стор.73 (підручник) та коментарі людей до ситуації в сім’ї під статтею (1-10)

Vocabulary

to be jailed – бути заарештованим

to restrain – приборкати, вгамувати

to prevent – попередити, не допустити

she managed to escape – їй вдалося втекти

to assault – напасти

to drop the assault charges – зняти обвинувачення в нападі

      2.  Прочитайте пояснення батька Georges Story”.

  3. Поєднайте кожен коментар (1-10) із відповідною відповіддю на нього із “Georges Story” (a-k). Запишіть відповіді в зошит (тільки цифра – буква)

   4.  Читаючи текст, спробуйте здогадатися значення слів с.75, запишіть їх в зошит. Можна скористатися словником.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuesday, the 22nd of November

Do you like sports?

Lessons 13-14
 Здоровий спосіб життя. Популярні спортивні ігри


1. Прочитайте поради щодо здорового способу життя. Перекладіть, якщо потрібно. Чи ви згодні із ними?


If you exercise hard, you will need to drink more water.
Eat plenty of fresh food. Then you will get enough vitamins.
You will harm your teeth if you eat too much sugar.
You will be overweight if you eat too much fried food.
Don’t drink too much tea and cola. You won’t sleep at night.
If you boil your food, you will lose a lot of vitamins.

2. Чи ви ведете здоровий спосіб життя? Пройдіть тест



3. Яке обладнання використовується в поданих видах спорту? Заповніть таблицю в зошиті.

Використовуй слова для довідок:


              ball, puck, racket, stick, piece, 
         paddle,gloves, board, bat, cleats, 
                      pads (knee-pad, shoulder-pad), 
                      clubs, saddle, suit


Sports
Equipment

American Football

European Football

Tennis

Chess

Swimming

Horse Racing

Ice Hockey

Boxing

Volleyball

Athletics

Baseball

Ping Pong

Squash

Golf




4. Виконайте вправи 1,2,5





------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------  

Monday, the 21st of November


   Do you like sports?

Lessons 11-12

Спорт в Україні та світі

Відомі спортсмени

1. Quiz on sports
Впр. 4, с. 216
Прочитайте вирази. Визначіть, чи правдиві вони. (True or False) 
Запишіть відповіді в зошит.

2. Прочитайте текст впр.7, с.208
Замість пропусків вставте слова з рамки.


3. Прочитайте діалог с.210


За його зразком складіть власний діалог, який відбувається між двома фанами різних футбольних команд. Одна з команд виграла, - інша програла.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Thursday, the 17th of November

   Do you like sports?

Lesson 10

Види спорту. Мій улюблений вид спорту

1. Повторимо слова, пов'язані із спортом за допомогою флеш-карток

  • Перейдіть за посиланням
  • Натисніть кнопку "Заучування". Вивчіть слова
  • Натисніть кнопку "Тест". Пройдіть тест.
  • Напишіть в коментарі результат тесту у відсотках.



2. Підручник с.198, впр.1. З'єднайте слова із поясненнями. Письмово в зошиті


3. Прочитайте думку молоді про спорт. Впр. 3, с.198. Закінчіть висловлювання кожного з молодих людей відповідним реченням із вправи (А, В, С, D)

4. Прослухайте ці висловлювання. Зверніть увагу на вимову та інтонацію. Спробуйте прочитати з такою ж інтонацією.




5. Прочитайте вирази. Визначіть, чи вони правдиві чи не правдиві (True or False). Запишіть в зошиті

1) Mark's favourite sport is football.
2) Mark is an armchair sportsman.
3) Billy is very interested in sports.
4) Billy likes meeting his friends in pubs.
5) Liz used to do lots of sports.
6) Liz dreams to become a tennis professional.
7) Suzie always listens to cricket commentaries on her radio.
8) Suzie loves sports very much.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thursday, the 10th of November

Контроль говоріння
Lesson 9

1. Оберіть картку та поділіться думками відносно теми. Запишіть голосове повідомлення (до 1 хвилини)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thursday, the 3rd of November

Контроль письма

Lesson 8

Напишіть листа другу. Але спочатку уважно прочитайте, що саме ви повинні написати:

Last month you took an active part in the TV quiz show “Around the World”. And you’ve won a prize – two tickets for a tour of Ukraine. Write a letter to your friend in which you

       invite him/her to join you

       describe the means of travel and accommodations

       describe two special places you are going to visit

       give suggestions what he/she will need to take with him/her

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Thursday, the 27th of October

Контроль аудіювання

Lesson 7

Перейдіть за посиланням. Послухайте аудіотрек та виконайте Task 1 та Task 2.

Скріни результатів кожного завдання надішліть в особисті повідомлення

https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/listening/a2-listening/leaving-a-message

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Wednesday, the 26th of October

Контроль читання

Lesson 6

1 Read the text and mark the following statements «True» or «False».

Once there was a man who had three daughters and was a single parent to his children. One morning he asked his eldest daughter, Sonya, to wash the breakfast dishes before going to school. But she was already running late, so she burst into tears. The father decided that she was just trying to get out of an unpleasant chore, and he demanded that she dry her tears and get back to work immediately. She silently obeyed him, but that day they were driving to school in silence. The man dropped his daughters and moved to the office. He tried to work but couldn’t concentrate — all he could see was his daughter’s scared, tear-stained face as she climbed out of the car. So he decided to say sorry to his daughter. He took permission from the school to take his daughter for lunch. When she came out, he turned towards his daughter and said, «Sonya, I am sorry. It’s not that I shouldn’t have asked you to help out at home, but I had no right to it this morning without any previous warning. I upset you at a time when you most needed my love and support. And I let you go without saying «I love you. Please forgive me.» Sonya put her arms around her father’s neck and said, «Oh, Dad, of course I forgive you. I love you too.»

True False

1 The man in the story had no wife.

2 Sonya had a brother and a sister.

3 Sonya was the eldest child.

4 It was Sonya’s duty to wash the dishes every morning.

5 Sonya didn’t want to wash the dishes because she didn’t like it.

6 The father was rude to his daughter.

7 Sonya didn’t obey her father.

8 Sonya got to school by bus that day.

9 The father felt guilty and couldn’t say a word.

10 Sonya easily forgave her father.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thursday, the 20th of October


Being a Student

Lesson 5
Перевір свої знання

Test. Being a student

I. Vocabulary . Match the following words with their definitions.  З'єднай слова із їх визначеннями  

1)  to study                               a) to have information about something

2)  to know                            b)  to succeed in an examination or test

3)   to teach                             c)  to give lessons in  a school, college, or university, or to help someone                   learn about  something by  giving them information


4)  to learn                           d)  to not pass a test  or  examination

5) to fail an exam              e) to spend time reading, going to classes etc in order to understand new ideas and facts


6) to pass an exam              h)  to get new knowledge or skills

 

II. Grammar. Match the two parts of the sentences. З'єднай дві частини речення

1)When she comes to our town,             a) if the weather is hot.

2)He'll pass the exams successfully        b) when our lessons are over.

3) If it gets dark,                                     c) if you want to lose weight.

4) They always go to the country           d) you shouldn’t drink it.

5) You should keep to the diet               e) she always stays at a hotel.

6) We drink a lot of water                      f) when they are on holidays.

7) If milk isn’t fresh,                             g) we will turn on the light.

8) We will go to the gym,                      h) if he studies hard.

 

III. Reading. Read the following text and complete the gaps with words from the table. Прочитайте текст, заповніть пропуски в реченнях словами з рамки

   Research shows that language learners who make the most (1)_____ are those who are prepared to take (2)______ for their own learning. This is known as (3)______ or autonomous learning. But what does this actually involve?
   Independent (4)_____ also keep organised (5)_____ notebooks. They don’t just write down new words on scraps of paper. For instance, they organise new vocabulary by topic.

  Independent language learners are also more likely to actually use the language outside the (6) ______.

 Besides cinema and television, independent learners also enjoy listening to songs in the (7)____ language. 
 This kind of learner also likes to (8)_____ language. This does not only mean inside the classroom, but outside it, too.
They will be perfectly at home with writing, as well. They will probably be using the (9) ____ on the Internet in chat rooms and writing emails to friends in other countries.

Progress     responsibility    independent    learners          classroom           target      

 produce       vocabulary       language

 

IV. Writing. Comment on the following quotations (10-15 sentences). You can choose one of them. Напишіть свої думки стосовно одного з поданих висловлювань (10-15 речень)

1. To choose time is to save time

2. The more languages you know the more you are a human being.

3. Language is the most powerful tool we have for reaching out to others.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wednesday, the 19th of October


Being a Student

Lesson 4
Екзамени

1. Читаємо текст сторінка 20.

2. За текстом складаємо план "Як стати автономним учнем". 'How to become an independent language learner'


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Thursday, the 13th of October


Being a Student

Lesson 3
Робота зі словником. Види словників.
Умовні речення

New Vocabulary

to take an exam
to pass an exam
to know
to find out
to learn
to study
to teach

1st Conditional





11.   Rewrite the sentences as in the example

 

Example: Your cat is hungry. I feed it. (If)

                 If your cat is hungry, I will feed it.

 

1.   We have a dinner. Mother cooks meat. (when)

2.   Henry gets a driving license. He buys an expensive  car. (if)

3.   My mother returns home. We go shopping. (as soon as)

4.   Frank gets up. The alarm clock rings. (when)

5.   I stay at home. You phone me. (until)

6.   Sandra works in the garden. It gets dark. (till)

7.   I have any news. I tell you. (as soon as)

8.   She is angry. Ben doesn’t walk the dog. (if)

9.   Our teacher checks the test papers. We know the results. (when)


2. Виконуємо вправу 2 с.23 в підручнику

Домашнє завдання


Скласти речення за малюнком (письмово)





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wednesday, the 22nd of  June

Lesson 42

Підсумковий урок


Виконайте завдання за посиланням. Прочитайте про цікаві місця, вставте пропущені слова. (Слова знайдете під малюнками в рамочці. Їх треба надрукувати на місця пропусків)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Friday, the 17th of  June

Lesson 41

Контроль аудіювання


1. Перейдіть за посиланням. Прослухайте запис, виконайте до нього  завдання. Task 1 і Task 2
Щоб отримати результати, натискаємо finish після кожної вправи. Робимо скрін із результатами і надсилаємо

 

https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/listening/pre-intermediate-a2/whos-who-in-the-office

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Friday, the 10th of  June

Lesson 40

Контроль письма

Напишіть листа другу. Але спочатку уважно прочитайте, що саме ви повинні написати:

Last month you took an active part in the TV quiz show “Around the World”. And you’ve won a prize – two tickets for a tour of Ukraine. Write a letter to your friend in which you

       invite him/her to join you

       describe the means of travel and accommodations

       describe two special places you are going to visit

       give suggestions what he/she will need to take with him/her

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Friday, the 3rd of June

Lesson 39

Контроль читання

 Прочитайте текст


Прочитайте речення 11-20. Визначте, чи вони є правдою відносно інформації з тексту.
Запишіть номери речень в зошит та відмітьте літерою 
T” правдиві речення, та літерою “F”- неправдиві речення.





            ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wednesday, the 25th of May

Speaking about Art

Lesson 38
Перевір свої знання

1. Прочитайте текст впр. 1, с. 200. Вставте пропущені слова (запишіть слова в зошит в тому порядку, в якому ви вставили їх у текст) 

2. Розкажіть про свій улюблений фільм (письмово в зошиті) спираючись на питання впр.1, с.186




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wednesday, the 18th of May

Speaking about Art

Lesson 37
Відвідування театру. Враження від вистави


1. Прочитайте уривки, визначіть, які заходи вони описують

2. Перейдіть за посиланням. Складіть словосполучення
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wednesday, the 11th of May

Speaking about Art

Lesson 36
Кіномистецтво. Улюблені фільми та актори

1. Прочитайте слова. Яке вони мають значення: позитивне чи негативне? Розподіліть на дві колонки

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Wednesday, the 4th of May

Speaking about Art

Lesson 35
Опис творів живопису. В картинній галереї

1. Vocabulary. Запишіть слова, перкладіть

artist
genre
picture
portrait
landscape
still life
battle piece
genre painting
reproduction

2. Reading. Прочитайте текст "The Picture" с.172 (підручник)

3. Виконайте тестове завдання до тексту с. 174-175.

4. Виконайте завдання:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wednesday, the 27th of April

Speaking about Art

Lesson 34
Види мистецтва. Мистецтво в житті людини

1.       

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wednesday, the 19th of April

It is your Planet

Lesson 33
Перевір свої знання

1.       Виконайте завдання за посиланням:

 Прочитайте текст. Вставте слова замість пропусків.

Варіанти слів до кожного пропуску написані під текстом. Кожен варіант позначений буквою (А, В, С). У місце пропуску в тексті слід писати букву, а не саме слово.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wednesday, the 13th of April

It is your Planet

Lesson 32
Шляхи вирішення екологічних проблем

1.Vocabulary

На с.150 прочитайте, що означають слова


                         prevent                      
                      avoid                        
 protect

перекладіть їх, якщо потрібно.

2. Writing. (Письмово в зошиті). Впр.1, с.150. Вставте вищезгадані слова в речення.


3. Вправа 2, с.150
Випишіть слова з рамки. Поставте біля кожного слова букву, яка відповідає його поясненню.

4. Вправа 3,с. 151.(Письмово в зошиті)
Вставте замість пропусків слова з рамки, що у вправі 2, с.150
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wednesday, the 6th of April

It is your Planet

Lesson 31  

Національні парки та заповідники України

1. Прочитайте текст


National Parks of Ukraine
There are many national parks in Ukraine including Carpathian National Nature ParkHolosiivskyi National Nature ParkHutsulshchyna National Park, and Podilski Tovtry National Nature Park.


Carpathian National Nature Park

Established on June 3rd, 1980 is Carpathian National Nature Park whose primary goal was to protect the Carpathian Mountains landscape. Carpathian National Nature Park is the biggest park in Ukraine. The landscape of the park consists of Alpine meadows and forests. Spruce, silver fir, and the European beech are the Park's most common tree species. The park also has the highest single drop waterfall in Ukraine's Carpathians with a height of 276 feet. The Park's original inhabitants were the hutsuls it also has some architecture and historical monuments including wooden buildings. The park is actively used for tourism and has 48 functioning trails. Carpathian National Nature Park covers an area of 199 square miles.

Holosiivskyi National Nature Park

Located on the Kiev hills, in the province of Dniester-Dnieper forest-steppe is Holosiivskyi National Nature Park. The Park's landscape includes a significant biodiverse land, lakes, and wetlands. There are also great cultural, ethnographic, and historical monuments which are an important aspect of the scientific research, monitoring, and conservation of the park. The Park's flora include 118 species of Moss, 650 species of vascular plants and more than 60 species of fungi while its fauna includes 181 species of vertebrates and 190 species of insects. Holosiivskyi National Nature Park's main attractions are the Holy Protection Monastery and the Holy Trinity Monastery. The park covers an area of 17 square miles.

Podilski Tovtry National Nature Park

Located in the districts of Horodok, Kamianets-Podilskyi and the Chemerivtsi Raions in the province of Khmelnytskyi Oblast of the western Ukraine region is the Podilski Tovtry National Nature Park. The park was established on July 27th, 1996 by then President of Ukraine Leonid Kuchma for purposes of maintaining and protecting the natural landscape of the area. There are 1700 types of flora and 217 different kinds of fauna with over 13% accumulative farm forest and 14% of state forest fund. Podilski Tovtry National Nature Park is the biggest nature reserve in Ukraine covering an area of 1,009 square miles.

 

Shatsky National Natural Park


Located on the Shatsk region territory of the northwest part of Volyn Oblast is Shatsky National Natural Park founded in 1983. The park was built for purposes of reconstitution and preservation for the use of educational, recreational, aesthetic, and environmental value. The park is home to Shats'k Lake group which is the biggest group of freshwater lakes in Europe. Flora and fauna of Shatsky National Natural Park consist of 1180 plant species and 332 species of a vertebrate with many rare species of plants and animals. Shatsky National Natural Park covers an area of 190 square miles.

2. Накресліть таблицю в зошиті і заповніть її


Назва парку
Розташування
Дата створення
Мета створення
Carpathian National Nature Park



Holosiivskyi National Nature Park




Podilski Tovtry National Nature Park




Shatsky National Natural Park





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wednesday, the 30th of March

It is your Planet

Lesson 30  
Вплив діяльності людини на довкілля

1. Answer the questions
Do you approve of mobile phone? Why?
Do you approve of computer? Why?
How do you think is there any influence of people's actitvity on the environment?
Do you know what the recycling is?



So what is the recycling? If you still don't know here is the translation RECYCLING

Why is recyclyng so important?

2. Now let's find out How environmentally aware are you?


                                    ПРОЙТИ ТЕСТ
3. Watch the video

We have listened to the song and watched the video. Can you describe the point of the song? (Про що йдеться в пісні?)

Прослухайте ще раз і вставте пропущені слова. (Вкажіть слово відповідно до номеру) Вписати слова ТУТ

Слова: Earth, blood, fields, world, peace, war, dreams, sunrise, Earth, flowering, rain

What about (1)_______?
What about (2)_______?
What about all the things,
That you said we were to gain?
What about killing (3) _____?
Is there a time?
What about all the things,
That you said was yours and mine?

Did you ever stop to notice,
All the (4)_____ we've shed before?
Did you ever stop to notice,
The crying (5)____ the weeping shores?


What have we done to the (6) ______?
Look what we've done.
What about all the (7)_____,
That you pledge your only son?
What about (8)_________ fields?
Is there a time?
What about all the (9)_______,
That you said was yours and mine?

Did you ever stop to notice,
All the children dead from (10) ______?
Did you ever stop to notice,
The crying (11) ______ the weeping shores?




Exercise
  1. What does the title of the song suggest?
  2. What does the question mean “What have we done to the world?”.  Prove your ideas.
  3. What happened to animals, elephants, whales, forests?
  4. What must people do to make a better world?

Творче завдання: написати есе "What can we do to save the environment". Надіслати за адресою 

bejvika55@gmail.com


       

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wednesday, the 23rd of March

It is your Planet

Lesson 29  
Людина і довкілля

1.   Виконайте вправу 7, с 146:  Знайдіть закінчення до кожного речення

 

2.  Прочитайте текст с. 146-148

 

 3.  Виконайте вправу 2 в, с.148: Знайдіть подані речення в тексті та доповніть їх



       

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Wednesday, the 16th of March


Eating Out


Lesson 28


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, the 22nd of February



Eating Out

Урок №26.  Здорове харчування

1. З'єднайте початок і кінець речень, щоб отрималися прислів'я про здоров'я

1. A sound mind

a) best medicine.

2. An apple a day

c) keeps the doctor away.

3. Good health

d) in a sound body.

4. A good laugh is the

e) Doctor Diet, Doctor Quiet, and Doctor Merry-man.

5. The best doctors in the world are

f) is above wealth.

6. After dinner sit a while,

h) after supper walk a mile.

7. If your health is good, you

i) are always in a good mood.

 

2.  Поговоримо про здорове харчування

Healthy Food                                

balanced meals

milk and dairy products

meat and fish

vegetables and fruit

potatoes and cereals

    products of four main food groups  

(we shouldn’t eat too much of the same food)



Unhealthy Food

junk food

sweets

chips, crisps, snacks

fast food

    food which contains a lot of fat, sugar, salt.

fizzy drinks


Answer the questions

 

1. What food is healthy to eat?


2. What food is unhealthy?


4. Why is this food unhealthy?

5. How do we call this food?

6. Which drinks are bad for your health?



7. Why do we eat?


8. What does it mean to eat balanced meal?

3. Поясніть виділені слова

How to lead a healthy lifestyle

There are five simple ways for your family to lead a healthy lifestyle and get back on track:

1. Get active each day

·         Regular physical activity is important for the healthy growthdevelopment and well-being of children and young people.

·         They should get at least 60 minutes of physical activity every day, including vigorous activities that make them ‘huff and puff’.

·         Include activities that strengthen muscles and bones on at least 3 days of the week.

·         Parents should be good role models and have a positive attitude to being active.

2. Choose water as a drink

·         Water is the best way to quench your thirst – and it doesn’t come with the added sugar found in fruit juices, soft drinks and other sweetened drinks.

·         Reduced fat milk for children over two is a nutritious drink and a great source of calcium.

·         Give kids whole fruit to eat, rather than offering fruit juices that have a lot of sugar.

3. Eat more fruit and vegetables

·         Eating fruit and vegetables every day helps children grow and develop, boosts their vitality and can reduce the risk of many chronic diseases.

·         Aim to eat two serves of fruit and five serves of vegetables every day.

·         Have fresh fruit available as a convenient snack and try to include fruit and vegies in every meal.

4. Switch off the screen and get active

·         Sedentary or ‘still’ time spent watching TV, surfing online or playing computer games is linked to kids becoming overweight or obese.

·         Children and young people should spend no more than two hours a day on ‘small screen’ entertainment. Break up long periods of use as often as possible.

·         Plan a range of active indoor and outdoor games or activities for your children, as alternatives to watching TV or playing on the computer.

5. Eat fewer snacks and select healthier alternatives

·         Healthy snacks help children and young people meet their daily nutritional needs.

·         Snacks based on fruit and vegetables, reduced fat dairy products and whole grains are the healthiest choices.

·         Avoid snacks that are high in sugar or saturated fats – such as chips, cakes and chocolate – which can cause children to put on excess weight.

       

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Tuesday, the 15th of February


Eating Out

Lessons 24-25
Відвідування кафе/ресторану. Меню
Reported Speech 

1. Перегляньте відео, запам'ятайте нові слова

https://www.youtube.com/watch?v=zlUHvERM9Ds


2. Працюємо з підручником. Сторінка 100.

Розберіть значення слів

food

dish

meal

ЗЗапишіть їх в зошит і запам'ятайте


   3. Виконайте вправу 1, с.100 в зошиті

   4. Виконайте вправу 2 письмово, вивчіть слова з вправи

    5. Виконайте вправу 3.


   Reported Speech





------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, the 8th of February


Eating Out

Lessons 22-23
Заклади громадського харчування
Страви та інгредієнти

Сьогодні працюємо на картці за посиланням. Але спочатку уважно прочитайте завдання:


1. Розгляньте рекламу двох кафе. Прочитайте уважно всю інформацію, яка на ній міститься. Перекладіть, якщо необхідно

2. Випишіть слова, що написані перед малюнком, перекладіть, запам'ятайте 

З 3. Перетягніть мишкою слова на відповідні малюнки на рекламних листівках.

     4. Прочитайте шість речень під малюнками, відмітьте, чи вони є правдою або неправдою стосовно інформації в рекламі.

    5. Поставте букви Т (true) або F (false) в клітинки напроти кожного речення

     

    Знайдіть внизу картки кнопку "FINISH"

    Заповніть форму (українською):

      - прізвище

      - група

      - предмет

     Натисніть "SEND"


     ПЕРЕЙТИ НА КАРТКУ


      6. Виконайте завдання за посиланням:

https://www.liveworksheets.com/c?a=s&s=English&t=rr9di5q9u6&sr=n&ms=uz&af=sy&l=yc&i=dxstxzc&r=ap&db=0&f=dzddzdzt&cd=pss4no8t4x1liknmpzmgkdh2ngnngngzpixg


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Friday, the 4th of February

 

Family Relationship


Lesson 21

Перевір свої знання


1. Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=1ZUWbIBOyL8


2. Прочитайте твердження. Чи вони є правдиві (True or False)

1.  All families have tricky moments.

2.  Work and money debt may cause argument.

3.  Good relationships don’t have any problems.

4.  Parents’ arguing may scare their children.

5.  Children sometimes feel like it’s their fault when their parents argue.

6.  Parental conflict can have positive effect on children’s behavior.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, the 1st of February


Family Relationship


Lessons 19-20

   Сім'я. Три покоління

Підтримка в родині     

1. Прочитайте коментарі підлітків про їх батьків (впр.5 с.84)  Дайте відповіді на питання: 


- Are your parents always tactful?

- Is there anything that annoys you in your parents?


2. Вставте слова в текст впр. 1 на с.88


3. Впр. 4, с.90


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Monday, the 15th of November

Being a Student

Lesson 3

Робота зі словником. Види словників


1.Vocabulary

to pass an exam                                         to get nervous

to fail an exam                                          to prepare for a test

to make a progress                                    to cheat on a test

to take a test                                              to do well

 

 

2. Answer the questions:

1.     Do you like taking tests?

2.     Are you good at taking tests?

3.     Do you get nervous when you take tests?

4.     What’s the best way to prepare for a test?

5.     What was the worst test you ever took?

6.     Are there too many tests at school?

7.     Have you ever cheated on a test?

 

3. Vocabulary . Match the following words with their definitions   


1)  to study                                   a) to have information about something

2)  autonomous                      b)  to succeed in an examination or test

3)  to know                                   c)  to give lessons in  a school, college, or university,                          or to help someone learn about something 


4)  a target                             d)  to not pass a test  or  examination

5) to take responsibility    e) to spend time reading, going to classes etc in order to understand new ideas and facts


6)  to teach                              o)  something that you are trying to achieve, such as a total, an amount, or a time

7)  to learn                                  f)   having the ability to work and make decisions                                                                       by  yourself without any help

 8) to fail an exam                g)  agree to be in charge of something or someone

9)  to pass an exam               h)  to get new knowledge or skills


4. Read the following comments made by students and decide whether each is for or against taking exams:

 

Exams are the quickest way of testing students.”

“I studied for weeks before my last exam, but on the day itself I was so nervous that I couldn’t remember a  thing”

“I write very slowly, so I don’t usually have enough time to finish my examination paper”

“I wasn’t feeling well on the day of exam, so I didn’t do well”

“I don’t think I’d bother studying if we didn’t have exams”

“The boy sitting next to me hadn’t studied at all, but he copied my answers and passed the exam”

“I use my exam grades to find out whether or not I am making progress in a subject”

 

FOR

AGAINST

 

 

 

 

 Read the sentences:

 

I will pass the test if I prepare enough for it.

If I’ll be nervous when I take test I can fail it.

If you do your homework every day you will make a good progress.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, the 9th of November

 

Being a Student

Lessons 1-2

Автономне навчання


To be good at

I am good at Biology.

 

-         What subjects are you good at?

-         What helps you to be good at …?

 

 

to take responsibility for  брати відповідальність за

autonomous  - автономний

to keep organized  – підтримувати в порядку

to access  – отримати доступ

to use the language  – використовувати мову

target  - ціль

confined  - обмежений

to produce language  - представляти мову

to get exposure  - отримати вплив

precisely   - точно, чітко


Складіть вирази за таблицею


Match the parts of the word combinations according to the text “Independent  Learner”

to take responsibility

to keep organized

to organize new vocabulary

to use the language

to listen

to like to

to use the language on the Internet

to write emails

produce language

in chat rooms

by topics

outside the classroom

vocabulary notebook

to friends in other countries

to the songs in the target language

for own learning


 Знайдіть речення в тексті і допишіть продовження. Текст с. 19-20

 

1.    If you take responsibility for your own learning, you will …

2.    Independent language learners use…

3.    Independent learners also enjoy…

4.    Independent learners like to …

5.    They will use the language …

6.    If we want to improve our chances of learning language well, we should …





------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21 травня 2020 року


Урок №59-60. Підсумкова котрольна робота 

                       Контроль письма

1. Напишіть другу і третю форми дієслів (Past Simple і Past Participle)
Наприклад:  To be –  was - been
To begin –
To find –
To feel –
To have –
To come –
To see –
To pay –
To understand –
To tell –
  2. Перекладіть речення українською
1.    A vegetarian is a person who doesn’t eat meat.
2.    I think that every people have to eat chocolate and other sweets every day.
3.    All people need to have their own sense of identity to cope successfully with adulthood.
4.    Most conflicts between adolescents and their parents are caused by criticism of their choice of friends, too much interference in their social life and too little financial support.
5.    If more people used public transport, this would reduce the amount of pollution.
6.    The environment we live in will change dramatically in the next 50 years.

3.            Перекладіть речення англійською

1.    Я люблю їсти багато шоколаду і фруктів щодня.
2.    Минулого тижня я відвідала (відвівав) мистецьку галерею.
3.    Я дуже емоційна людина.
4.    Як ми можемо контролювати наші емоції?
5.    Мій брат любить пригодницькі фільми, а я люблю фільми про життя.
6.    Кожна професія важлива, але я обираю …..



--------------------------------------------------------------------------
14 травня 2020 року

Урок №58. Контроль читання




I.Complete the text with the words from the box:
Доповніть текст словами:

Check, do, draw, remember, repeat, rub out, write, write down( x2), use

HOW TO LEARN NEW WORDS
1_________the words and phrases two or three times to help you 2__________them. 3___________new words in the notebook, with the meaning in English or your own language, or 4_________ a picture. 5__________any other important information about a words that often go together or constructions with verbs. 6____________your own example sentences. 7_________-a pencil for the exercises. 8_________your answers ,then 9__________them 10_____________and 11__________them again a week later.


II. Read presentation of restaurant, then agree or disagree with the statements below. 
Прочитайте текст, погодьтеся або не погодьтеся із твердженнями під текстом (True or False)
Hello. Welcome to my restaurant. I am Luigi and we serve traditional Italian food. My grandparents opened this place when they came to England and they brought with them their secret recipe for the best pizza. And not just that. Sit down at the table and look around. There is a big map of Italy on the wall and a small one on every napkin and tablecloth. On each plate you can find a picture of a different type of pasta. The wine list tells you what region your wine comes from .’And the menu, which offers typical Italian starters, main courses, side dishes and desserts, give you a lot of information about Italia culture and cuisine as well. Would you like to order anything

  1. Luigi opened his restaurant when his grandparents came to England.
  2. His grandparents brought with them a secret recipe for pizza.
  3. There is a map of Itaty eаch menu.
  4. The napkins and tablecloths are small.
  5. The wine list shows pictures of different tapes of pasta.
  6. The menu offers information about information about information about information about Italian culture and cuisine.

Дати відповіді:  






14 травня 2020 року

Урок №57. Контроль аудіювання




Це фото облетіло весь світ і дуже відоме в мережі. Хто вона, ця афганська дівчина з обкладинки National Geographic?
Історія одного фото...
Давайте подивимося цю історію у відео  "The Afghan Girl". 

Але перед цим :

1. Словникова робота. Прочитайте слова і вирази, які зустрінуться вам в тексті. Спробуйте запам'ятати їх.

refugee - біженець
gown up woman – доросла жінка
refugee camp – табір біженців
border - кордон
to find - знаходити
widely published – що широко публікуються
he was shooting – він фотографував
human story – історія людей
in the corner – в кутку
haunted look – змучений вигляд
captured hearts and minds – захопила серця й думки
exhausted search – стомлюючі пошуки
false leads – хибні шляхи
who were claiming to be her – яка стверджувала що це вона
came forward - прийшов
we’d almost forgotten – ми майже забули
a couple days later – пару днів пізніше
we were just thrilled – ми були здивовані
she was still alive – вона досі жива
she was in fact reality – вона дійсно існувала

2. Перейдіть за посиланням і подивіться відео 2-3 рази

3. Якщо вам не все вдалося зрозуміти, можете прочитати текст до відео ТУТ

4. Пройдіть тест. Тест знаходиться зліва від відео. (Якщо не бачите тест, натисніть на слово Quiz)

Після проходження тесту натисніть кнопку під тестом, а далі заповніть форму: 
- напишіть своє прізвище та ім'я;
 - у вікні "Class code" напишіть Second24;


- натискаємо кнопку "Send".
------------------------------------------------------------------------
7 травня 2020 року

ТЕМА: People and Society

Урок №56. Перевір свої знання

Виконайте тестові завдання. Для виконання перейдіть за посиланням:  



--------------------------------------------------------------------------
30 квітня 2020 року

ТЕМА: People and Society

Урок №53. Міжнародні відносини України



1. Прочитайте текст впр. 1, с.241. Вставте слова з рамки в текст замість пропусків.


2. Впр.2, с.242. Запишіть речення, поставте дієслова в правильну форму.

3. Впр.5, с.243. Заповніть пропуски в діалозі абзацами (А, В, С).

4. Прочитайте вирази впр.3,с.245
    Перекладіть, вивчіть права людини



Урок №54. Видатні люди України 


1. Прочитайте текст

Taras Shevhenko, the Great Son of Ukraine
Taras Shevchenko has become the Ukrainian people’s Homer by virtue of the epic quality of his work so intensely in harmony with his people’s thoughts, hopes and aspirations for freedom. Shevchenko’s poems have been translated into almost a hundred languages in our country and abroad and nearly four hundred monuments have been put up by grateful people to this courageous champion of truth and a happy future.
Shevchenko became world-famous in the second half of the 19 century. In great Britain he was compared to Burns and in Germany to Heine, in France the author of “Kobzar” (Shevchenko’s first book of poems) was acclaimed as a singer of social protest.
In his native land, he became a legend and a champion of the people. Illiterate peasants knew almost the whole of his “Kobzar” by heart. Now the poet’s birthday, March 9, is marked by the whole of the country; it has become a holiday for our friends in many countries throughout the world.

2. Виконайте тестове завдання: ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ

-------------------------------------------------------------------------
23 квітня 2020 року

ТЕМА: People and Society
Урок №51. Держава Україна
Урок №52. Суспільно-політичне життя в Україні

1. Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово "Україна". А з чим асоціюються у вас інші країни?

Country
Associations

Ukraine

Taras Shevchenko, sunflower fields, …
Great Britain


The USA



Накресліть таблицю в зошиті та заповніть її.

2. Прочитайте текст с.228 "Ukraine: From Past to Future"
Доповніть свою таблицю новими асоціаціями з тексту.

3. Виконайте вправу 3, с.229
Доповніть речення інформацією з тексту

4. Впр.4,с.230
Прочитайте речення. Вони пояснюють певні слова. Здогадайтеся, що це за слова і знайдіть їх в тексті.

Запишіть

Урок №52
1. Прочитайте текст "Brexit: Facts and Numbers" c.230
    
2. Визначіть, чи правдива інформація в реченнях (впр.6, с.231). Напишіть True or False.

3. Прочитайте текст ще раз. Дайте відповіді на питання (впр.7, с.231)

4. Випишіть нові слова з таблиці с.232. 
    Вставте нові слова в речення (впр.1, с.232)

5. З'єднайте слова із їх визначеннями (впр.3, с.233)

--------------------------------------------------------------------------
16 квітня 2020 року

ТЕМА: Focus on Youth
Урок №49. Молодіжні організації
Урок №50. Перевір свої знання

 1. Прогляньте презентацію ПРЕЗЕНТАЦІЯ
- What is it about?
- What do you know about these youth subcultures?
- What youth organizations do you know?


2. Прочитайте текст с.220 впр.3
Дайте відповіді на питання:

- What happened to the boy?
- What would you suggest Elizabeth to tell him?

3. Складіть діалог (розмову Елізабет і Роджера).


Урок №50
Контрольна робота

1. Виконайте завдання на картці. 

Картку можна збільшити, натиснувши на стрілки в лівому нижньому кутку.

В завданні №1 потрібно мишкою (на комп'ютері) або пальцем (на екрані смартфоном) проведіть лінію між словами, які треба поєднати. Там з'явиться лінія.
В завданні №2 надрукуйте необхідні слова на місці пропуску.

Далі натисніть "Finish". Після цього відправте роботу мені на перевірку. Відправити так:

(В рядку "Level/group" введіть номер своєї групи)
Test, an interactive worksheet by bejvika
liveworksheets.com





-----------------------------------------------------------------------
9 квітня 2020 року

ТЕМА: Focus on Youth
Урок №48. Молодіжна культура: стилі, смаки, вподобання


1. Пригадаємо, що таке інфінітив

Інфінітив - це неозначена форма дієслова. Відповідає на питання "що робити?"

В українській мові на інфінітив вказує суфікс "ти":
читати
писати
танцювати

В англійській мові на інфінітив вказує частка "to":
to read
to write
to dance
Але бувають випадки, коли інфінітив вживається без частки to. Його називають Zero-infinitive:

  • після модальних дієслів mustcan (could), may (might), need та  допоміжних дієслів shall (should), will (would). 
  • після дієслів to make  та  to let
  • після слова Why 
  • після дієслів to see, to watch, to hear, to feel



2. Вправа 2, с. 211.
 Запишіть речення, виберіть правильну форму дієслова.



3. Вправа 4, с. 212
Знайдіть закінчення до кожного речення. Запишіть.

4. Вправа 5, с. 212
Запишіть речення, вставте слова з рамки.


-----------------------------------------------------------------------
8 квітня 2020 року

Іноземна мова в галузі

ТЕМА: Митний контроль

Вивчіть вирази:

At the customs
  На митниці


This is a custom officer.     Це митник

We’re going through the customs.
Ми проходимо митний контроль.

Show me your passport, please. Покажіть ваш паспорт, будь ласка.

Fill in the customs declaration, please. Заповніть митну декларацію, будь ласка.

Mark a cross in the box.       Поставте хрестик в клітинці.
Where are you going?             Куди ви їдете?
What is the purpose of your visit? Яка мета вашої поїздки?

Can I check your luggage?  Можна перевірити ваш багаж?
Can you open your suitcase, please? Ви можете відкрити валізу?
Have you got anything to declare? У вас є щось для декларування?

You’ll have to pay duty / fee on this.   За це ви повинні заплатити мито.
I must confiscate these goods.   Я повинен конфіскувати ці речі.
That’s all right. You may pass on. Все в порядке. Вы можете проходить.
Have a safe trip! Желаю вам безопасного путешествия!

 Прочитайте діалог. Вивчіть його

At the customs

Customs Officer – Good morning. Can I see your passport?
Man – Certainly. Here it is.
C.O. – Yes, that’s all right. Have you got anything to declare?
Man – Yes, I have.
C.O – What have you got?
Man – I’ve got some whisky and some cigarettes.
C.O. – How much whiskey have you got?
Man – A litre.
C.O. – That’s all right. And how many cigarettes have you got?
Man – Two hundred.
C.O. – Fine. What about perfume? Have you got any perfume?
Man – Er… No, I haven’t.
C.O. – Good. Open your case, please.
Man – Pardon?
C.O. – Open your case, please. Open it now!
Oh, dear! Look at this!
You’ve got three bottles of whisky, four hundred cigarettes and a lot of perfume!




-----------------------------------------------------------------------
7 квітня 2020 року

ТЕМА: Focus on Youth

Урок №47. Емоційний інтелект


1. Пригадаємо слова, які означають емоції


2. Впр. 1, с.213
Запишіть слова, що означають емоції в тому порядку, в якому розташовані малюнки із зображенням емоцій.
Запам'ятайте слова

3. Дійзнаємось, як ви знаєте слова, за допомогою гри



4. Випишіть нові слова с.213, перекладіть

5. Прочитайте текст "Emotional Maturity" впр.1 с. 219.

6. Знайдіть відповіді на питання в тексті (письмово в зошиті):

1) When do people become emotionally mature?
2) Why do young people get angry?
3) What do children afraid of?
4) What does it mean to become mature?

-----------------------------------------------------------------------
2 квітня 2020 року

ТЕМА: Focus on Youth
Урок №46. Проблеми молоді. Шляхи їх подолання

1.Answer the question:

- What problems do young people have?

2. Read the items and continue the list with your own ideas.
(Прочитайте пункти і продовжіть список)

                              YOUTH PROBLEMS
  • Family problems.
  • School problems.
  • Taking drugs, alcohol and smoking.
  • Aggression.
3. Read the text. Find out what young people problems are described in this text
(Прочитайте текст. Які проблеми молоді в ньому описані)

We suppose the typical teenager problem is drug-habit. Some young man use drugs, because they think that will be cool guys. But they don’t understand that it’s wrong. Some of them can’t stop that, and they become dependent on drugs. And they commit different serious crimes, because they need some money to buy drugs.
Experimentation with alcohol and drugs during adolescence is common.  Unfortunately, teenagers often don't see the link between their actions today and the consequences tomorrow.  They also have a tendency to feel indestructible and immune to the problems that others experience.
We should say that using alcohol and tobacco at a young age has negative health effects. While some teens will experiment and stop, or continue to use occasionally, without significant problems.  Others will develop a dependency, moving on to more dangerous drugs and causing significant harm to themselves and possibly others. It is difficult to know which teens will experiment and stop and which will develop serious problems.
We have come to the conclusion that teenagers abuse a variety of drugs, both legal and illegal.  Legally available drugs include alcohol, prescribed medications, inhalants (fumes from glues, aerosols, and solvents) and over-the-counter cough, cold, sleep, and diet medications.  The use of tobacco and alcohol in high school has become common.
4. Answer the questions:

- What problems do young people may have?
- Do you know people who takes drugs, alcohol and smoking?
- How can we help people with different kind of addictions?
-----------------------------------------------------------------------
1 квітня 2020 року

Іноземна мова в галузі


Урок №11. Обслуговування пасажирів

Вивчіть вирази:

At the ticket office                                          В касі


 Hello. I’d like a ticket to Odesa,
please.                                                        Добрий день. Квиток до Одеси, будь ласка

Single or return?                                     В один кінець чи  туди й назад?
Return, please.

How do you want to pay?                       Як ви хочете заплатити?
Cash, please.                                             Готівкою, будь ласка.
Forty eight fifty, please.

Here is your change and your ticket.    Ось ваша решта і квиток..
В. Thank you.
  

Questions and answers

Attention! We’re arriving at station  in 5
minutes.                                                      Увага! Ми прибуваємо на станцію через 5 хв.

The stopover is 20 minutes.                      Стоянка потягу 20 хвилин..

When does the train from  Kharkiv to Kyiv arrive? Коли прибуває потяг Харків-Київ?

When does the train to  Lutsk depart?        Коли відправляється потяг до Луцька?
The train from Lutsk arrives
on platform 6 at 08.40.                         Потяг з Луцька прибуває на платформу 6 о 08.40.

What time do you get to Vynnytsia?        Коли ви прибуваєте до Винниці?

Where can I change my ticket?                      Де я можу обміняти квиток?
The ticket office is over there.                       Каса  там.


Яку інформацію може дати нам квиток?




Завдання:
В лівій колонці прочитайте скарги пасажирів, а правій можливі відповіді на них. З'єднайте репліки

1. My seat is taken.

2. The men are drinking and playing cards.

3. There are three gentlemen there and I’m the only lady.

4. Can I see the train master?

5. I don’t like my compartment.

6. There is a little baby there. S(he) is crying.

7. My seat is on the upper bеrth. I’d like to move to the lower birth.

a. Sorry, I can do nothing about it.

b. You can move to compartment 5.

c. I’ll talk to your fellow travelers.

d. Take it easy. I’ll sort it out.

e. Calm down. I’ll sort it out.

f. There are no ladies and gentlemen
compartments on our train.

g. Yes, she is in the staff carriage.


-----------------------------------------------------------------------
31 березня 2020 року

ТЕМА: Focus on Youth

Урок №45. Проблеми молоді

1. VOCABULARY
Впр. 1, с.208
Прочитайте слова в стовпчику зліва. Спробуйте здогадатися їх значення.
Прочитайте пояснення до цих слів праворуч. Поєднайте слова із поясненнями

2. Self-confident чи Self-assured?
Що означають ці слова, чим вони відрізняються. Прочитайте інформацію на с.208

3. Впр.2, с.209.
Знайдіть українські еквіваленти до слів із префіксом self-. (Письмово в зошиті)

4. Прочитайте текст впр.1, с.217
Дайте відповіді на питання, користуючись таблицею під текстом
-What problems do young people have?
- What solutions can be found?

- What is your opinion about the solutions and the results?


-----------------------------------------------------------------------
26 березня 2020 року

ТЕМА: Focus on Youth

Урок №44. Я - громадянин своєї держави

1. Прочитайте текст вправа 2 с. 204.
    Що говорять молоді люди, які приймали участь в громадських проектах. Що це за проекти?

2. Зверніть увагу на слова, виділені жирним шрифтом. Що вони означають. З'єднайте слова із поясненнями:


 Match the words with their definitions.

1  to benefit
2  non-existing
3  to handle
4  to dump
5  exhausting

a)   is not present one; isn’t being used nowadays
b)   making you feel extremely tired
c)   to put something, such as a bag, books, etc. in a careless, untidy way
d)    to bring advantages to someone or improve lives in some way
e)  to deal with something by doing what is necessary

Вправу виконуємо письмово в зошитах!

3. Прочитайте текст ще раз. Визначіть, хто з молодих людей:

  • learnt about the project in a newspaper?   (Naz)
  • had previously been helped by the project? ...
  • found the project different from what they had expected? ...
  • says the project was physically demanding? ...
  • went on the project after leaving school? ...
  • says you can learn from those you help? ...
  • says they have developed as a person?


-----------------------------------------------------------------------
25 березня 2020 року


Іноземна мова в галузі

Урок №10. В купе. У вагоні-ресторані


1. Подивіться відео



 2. Прочитайте діалог з відео. Вивчіть його.

-          Good morning!
-          Hello! Is this the train to Prague?
-          Right!
-          You see, I can’t find my carriage. And I’m a little confused. Can you help me?
-          Of course.
-          Today our carriages are numbered from the tail of the train.
-          Oh, I see.
-          Do you have a third class sleeper, a carriage with compartments or a sleeping car?
-          I paid for a carriage with compartments but I can’t find the number of my carriage in my ticket.
-          May I help you? Give me your ticket, please.
-          Yes, of course.
-          You have carriage number 16. You are lucky because this is your carriage and I am a conductor in it. The number of your berth is 19.
-          Is that a lower or an upper berth?
-          Its an odd number so it’s a lower berth.
-          TRAIN NUMBER 341 IS LEAVING IN 5 MINUTES. THOSE WHO SEE THE PASSENGERS OFF MUST LEAVE THE CARRIAGES.
-          Please get into the train. The boarding is almost over.
-          Ok, thank you.
-          You have compartment number 5 it is in the middle of the carriage. You can put your luggage under the lower berth. Here is your ticket.
-          All right. Should I keep the ticket with me?
-          I will come to you after the train leaves.
-          Ok. Thank you.
-----------------------------------------------------------------------
24 березня 2020 року

ТЕМА: MY PROFESSION

Урок №43. Контрольна робота

Роботу виконуємо в зошиті або на подвійному аркуші

1. Перекласти слова
Specialist
Highly qualified
Skilled
Cashier               
Booking clerk   
Booking office   
To buy a railway ticket 
Boarding card    

To register  tickets 
A train guard

2. Вставити пропущені слова

train     year      skilled      interesting      specialists     passenger
important      train guard      check       carriages

 I am a student of the Vocational Lyceum. I am in the second _____(1). My future profession is a ______(2). My profession is _______(3) and ________(4). It demands a high level and a certain period of practical and theoretical training. We are trained to be highly qualified ______(5).


  A  ________(6) train guard must know how to _____(7) tickets and travel documents, to help passengers get on and off the _____(8)  safely, to prepare _______(9)  for the journey, to write reports. I know that a good specialist must know how to deal with unexpected delays or emergencies, for example a ______(10) falling ill.

3. Перекласти вирази

1) Досвідчений провідник знає як перевіряти квитки та посадочні документи.
2) Досвідчений провідник готує вагони до поїздки.
3) Потяг відправляється через 10 хвилин.
4) Провідник допомагає пасажирам сідати на потяг і виходити без проблем.
5)Професія квиткового касира цікава.
-----------------------------------------------------------------------
19 березня 2020 року

ТЕМА: MY PROFESSION
Урок №42. Я - майбутній спеціаліст


  1. Вчимо нові слова.

Specialist
Highly qualified
Skilled
Trained
Знайти значення слів та послухати їх вимову можна ТУТ

  1. Make up sentences:

A skilled train guard must:         
                              - know how to check tickets and travel documents;
                              - help passengers get on and off the train safely;
                              - prepare carriages for the journey;
                             - check the carriages are clean before the start of a journey;
                             -  make sure equipment, doors and controls are working properly;
                             - check tickets and travel documents;
                - answer passengers' questions about routes, arrival times and connections ;
               - help passengers get on and off the train safely;
         - write reports, detailing any delays or incidents that occur during each journey

Завдання: перекласти вирази і вивчити

                                        
3. Read the text. Try to retell it

   I am a student of the Vocational Lyceum. I am in the second year. My future profession is a train guard. My profession is interesting and important. It demands a high level and a certain period of practical and theoretical training. We are trained to be highly qualified specialists.

  A skilled train guard must know how to check tickets and travel documents, to help passengers get on and off the train safely, to prepare carriages for the journey, to write reports. I know that a good specialist must know how to deal with unexpected delays or emergencies, for example a passenger falling ill.

-----------------------------------------------------------------------
18 березня 2020 року
  
 Іноземна мова в галузі
Урок №9. Під час поїздки

Вивчити вирази:


Where can I put my luggage?            Куди я можу поставити мій багаж?
There is a luggage box under the lower berth.
                                                             Місце для багажу під нижньою полицею.
Put your handbag onto the luggage rack.
                                                             Покладіть вашу сумку на полицю для багажу.

Sorry, I am collecting the tickets.     Вибачте, я збираю квитки.
Give me your ticket, please.              Дайте мені ваш квиток, будь ласка.
Here you are. / Here it is.                  Будь ласка/ Ось він.

Can I offer the bed linen to you?   Можу я запропонувати вам постільну білизну?

What do you mean?                           Що ви маєте на увазі?
It’s … Ось
a sheet    простирадло
a pillow case наволочка
and a towel. і рушник.

Is it free or extra?                           Це безкоштовно чи потрібно доплатити?
How much does it cost?                  Скільки це коштує?
Where is … Де
a mattress матрас
a pillow подушка
and a blanket?   та ковдра?

Would you like tea or coffee?               Чи ви хочете чаю або кави?
A cup of coffee for me, please                 Мені, будь ласка, чашку кави..
Black or white?                                        Чорної чи з молоком?
Sugar? No sugar?                                     С сахаром? Без сахара?
Would you like some juice/ some sweets/ some cookies?
                                                                     Хочете соку/солодощів/печива?
Where is the toilet?                                        Де туалет?
The toilet is in the end of the carriage.          Туалет в кінці вагону.

Where can I smoke?                                    Де я можу курити?
On the carriage platform.                              В тамбурі
.
Where can I charge the mobile phone?      Де можна зарядити телефон?
There are electric outlets in the corridor.    В коридорі є  розетки.

Where can I shave?                                      Де я можу поголитися?

Where can I get …?               Де можна взяти…?        
hot water / boiled water           гаряча вода/ кип’ячена вода
а fork                                        виделка
а spoon                                     ложка
а knife                                       ніж
а glass                                      склянка

Where can I have breakfast/ lunch/ dinner?
                                                    Де я можу поснідати/ з’їсти ланч/ пообідати?
In the dining car. Its carriage number 3. I will show you.
                                         У вагоні – ресторані. Це третій вагон.  Я вас проведу.




-----------------------------------------------------------------------
17 березня 2020 року

Тема: My Profession
Урок №41. Робота квиткового касира


Answer the questions:
   
-         Is the profession of a booking clerk interesting?
-         Does the booking clerk have to be hardworking and responsible?
-         Where does the booking cashier work?
-         What does the booking clerk have to know to be a good specialist?
-         What are the booking clerk’s duties?

Let’s learn the new words:

Cashier               - касир
Booking clerk    - касир квитковий
Booking office   - каса
To buy a railway ticket – купувати залізничний квиток
Boarding card    – посадковий талон
To register  tickets – оформлювати квитки
The availability of tickets – наявність квитків

Вимову слів можна послухати ТУТ


What does the booking clerk do?

-         Booking clerk registers railway tickets, boarding cards and other documents.
-         Gives the information about the availability of tickets.
-         Gives the information about the train arrivals.
-         Keeps the money properly.
-         Accepts tickets in case if passenger changes his plans.
Домашнє завдання
Розповідати про обов’язки касира.



------------------------------------------------------------------------
13 березня 2020 року

Тема: My Profession
Урок №40. Робота провідника пасажирських вагонів



Train guard’s main duties     Основні обов’язки провідника


We check the  carriage before the start of a journey,
Ми перевіряємо вагон перед початком поїздки.

Then we check if equipment, doors and controls work properly.
Потім ми перевіряємо, чи в порядку оснащення, двері та контрольні системи.

We also check passengers’ tickets and travel documents.
Також ми перевіряємо квитки пасажирів та їх документи.

We answer passenger’s questions about routes, arrival times and connections.
Ми відповідаємо на питання пасажирів про маршрути, час прибуття та пересадки.

We make sure passengers get on and off the train safely.
Ми слідкуємо за тим, щоб пасажири сідали на потяг і виходили без проблем.

We make written reports about any delays or incidents that occur during each journey.
Ми складаємо письмові звіти про затримки чи неприємності, які трапляються під час поїздки.

Домашнє завдання
Розповісти про обов'язки провідника


------------------------------------------------------------------------
13 березня 2020 року

Тема: My Profession
Урок №39. Професійна лексика. Корисні фрази

1. Read the words and phrases. Try to remember them
(Прочитайте слова і фрази, спробуйте запам'ятати їх)


BOARDING ON THE TRAIN



Seat           -  місце

Luggage    -  багаж

Suitcase    -  валіза

Bag           -  сумка

Rucksack  -  рюкзак

Is this train “Kyiv – Kharkiv”?   -  Чи це потяг «Київ – Харків»?

Is this train to Odesa?                  -  Чи це потяг до Одеси?

I’m looking for carriage number 6.Я шукаю 6 вагон.

Show me your ticket.                      -  Покажіть ваш квиток.

May I have your ticket/passport?   -  Можна подивитися ваш квиток/паспорт.

Your seat is number 10. It is an  upper / a lower  berth. It is an aisle seat.

   Ваше місце номер 10. Це верхня/ нижня  полка. Це бокове місце.

Your seat is in compartment 3.       -  Ваше місце в купе номер 3.

Here is your ticket.                          -  Ось ваш квиток.

Get on the train, please!                  -   Заходьте до потягу, будь ласка.

Get in the carriage / car, please!      -  Заходьте до вагону, будь ласка.

Mind the gap!                                  - Обережно, край платформи!

Mind the steps!                                - Обережно, сходи!

Use the hand rails!                           - Тримайтесь за поручні.

Look out!                                         - Обережно!

Have a nice Journey!                       - Гарної поїздки.
Put your luggage under the lower berth.
             Покладіть багаж під нижню полицю.
When does the train leave? The train is leaving in 10 minutes.
            Коли відправляється потяг? Потяг відправляється через 10 хвилин.


2. Read the dialogue
-         Hello. Are you a train guard?
-         Yes, I am. Can I help you?
-         Oh, yes. Is it train “Kyiv – Kharkiv”?
-         Yes, it is.
-         Ok, I’m looking for carriage number 6.
-         This carriage is number 6. Show me your ticket and passport, please.
-         Here you are.
-         Your seat is number 10. It is an upper berth. It is in compartment 3. Here is your ticket and passport.
-         Thank you.
-         Get in the carriage, please! Mind the gap! Put your luggage under the lower berth.
-         When does the train leave?
-         Our train is leaving in 10 minutes. Please, keep the ticket with you. I will come to you after the train leaves.

Комментариев нет:

Отправить комментарий